Waarom de ‘personal’ in personal branding zo belangrijk is

Over de kracht van jezelf zijn in personal branding

Over blind dates, psychologen en een selfiestick. Maar eigenlijk vooral over jouw zaak. 

Jouw identiteit, jouw unieke troef

Personal branding. Je hoort er wel vaker over, maar er is al zo veel wat je moet weten en kennen en kunnen als ondernemer. Toch? Soms word ik er zelf helemaal tureluut van.  Waarom is die ‘personal’ in personal branding zo freaking belangrijk? Omdat jóuw unieke persoonlijkheid net is wat jou honderd procent onderscheidt van al jouw concullega’s, van iedereen die in dezelfde branche actief is en van eender welke andere ondernemer. Het is net jijzelf die de magic touch vormt in die overvolle markt. Klanten willen geen robot, ze willen connectie! Door gewoon jezelf te zijn, bouw je vertrouwen en maak je je merk onvergetelijk.

een goeie eerste indruk

Stel je voor: je bent op zoek naar een psycholoog. Je zoekt online naar iemand in je buurt en komt er minstens vijf tegen die bij jou in de buurt actief zijn. Bij vier ervan krijg je vrijwel meteen een foto te zien, bij die andere niet. Wedden dat die ene psycholoog zonder foto al meteen is afgevallen? Terwijl diens expertise misschien net is wat jij nodig hebt? En ik durf zelfs te wedden dat je op basis van de foto’s die je te zien kreeg van de andere vier al meteen een voorkeur hebt voor een van hen. Want die ene foto, da’s de allereerste indruk die je hebt van iemand.  

Portret van een onderneemster.

Een selfie of uitgeknipt hoofd?

Wel, net zo voor jou en jouw zaak: een goeie foto van jezelf op je homepage of als profielfoto op je social media is het allereerste idee dat een potentiële van je krijgt, het allereerste wat die van je ziet. Eigenlijk een beetje jouw blind date. En net daarom moet die ene foto helemaal passen bij jou: bij wie je bent, bij je onderneming en bij waar je voor staat. Maar net daarom blijf je beter weg van een selfie of een uitgeknipt hoofd van die ene familiefoto op de trouwfeest van je nicht… Want naast een mooie foto, of een foto waarvan je vindt dat je er zelf goed opstaat, wil je ook dat die foto professionaliteit uitstraalt. Want da’s toch ook een hele belangrijke eigenschap die je graag aan jouw bedrijf wil linken. 

Portret van een visagiste tijdens een personal branding fotoshoot

een investering in jou én je bedrijf

Oké, ik snap het – voor de camera staan is niet jouw favo bezigheid. Maar investeer in die professionele fotoshoot, want die foto’s vertellen jouw verhaal zonder woorden. Ze vangen de essentie van jouw persoonlijkheid en laten je stralen. Dus gooi die selfie-stick aan de kant en gun jezelf die fotogenieke boost. Het is niet alleen een investering in jou, maar ook in de killer uitstraling van je business. 

Klaar om te investeren in die fotoshoot?